networkedblogs

Bersahabat..

MALAYSIA AMAN TANPA DAP!!!

Wednesday, June 20, 2012

Laptop Hilang di dalam Kereta..Kenapa?


Mungkin ada diantara kita pernah kehilangan laptop di dalam kereta. Bagi yang pernah alami peristiwa pahit ini, mungkin anda tertanya-tanya bagaimana pencuri dapat mengesan Laptop yang ditinggalkan di dalam kereta sedangkan anda telah sembunyikannya di bawah tempat duduk.

Sebenarnya, dengan menggunakan sejenis alat bernama Inductive Amplifier, pencuri akan dapat mengesan laptop di dalam kereta anda. Alat ini ada dijual di kedai-kedai elektrik dan online seperti gambar di bawah...

http://www.ted-kyte.com/3D/List-Electrical.htm
Inductive Amplifier merupakan sejenis alat menguji pendawai elektrik yang biasa digunakan oleh pekerja wiring untuk mengesan masalah sistem pendawaian dan kabel elektrik. Alat ini mampu mengesan wayar elektrik yang terputus walaupun tertanam di dalam konkrit. 

Cara alat ini berfungsi ialah dengan menguatkan medan elektronik disekitar wayar atau alatan elektrik lalu alat ini akan memberi bacaan arus elektrik kepada pengguna.




Penerangan tentang alat Inductive Amplifier...
In electric industries, an inductive amplifier is a type of test instrument that does not require DC electrical contact to detect an AC wire under voltage. 
The conventional use of the inductive amplifier is the location of breaks in hidden wires, even buried in concrete. The typical wire detection range in a concrete wall is 10–20 cm. One of the manufacturers of the inductive amplifier is Tempo. 
Inductive amplifiers can also be used to find an individual cable pair in a telephone cross connect or cable head when used in conjunction with a tone generator. -Sumber

Ada orang kata kalau hendak selamat pisahkan bateri dengan laptop. Tapi bagi aku lebih elok korang bawa. Kalau yang rasa laptop tu tak penting terpulanglah nak letak di dalam kereta. Manalah taukan korang ni keras kepada macam puak pembangkang yang tak nak baca artikel dan pandai-pandai buat keputusan sendiri tu terpulang. Kalau orang yang mempunyai hobi berblogging mcm aku ni memang memerlukan laptop..so aku akan bawa kemana sahaja...

3 comments:

aponismanis said...

bro lu pos pasal bnde ni gua respect,,,tapi bila ayat last lu 2 buat gua ilg rasa respect

Anonymous said...

Ayat last tu memang betoi sangat. Puak pembangang ni memang suka wat fatwa sendiri, keputusan sendiri(paling penting ikut DAPig), & perkara-perkara buruk yang lain. Walaupun sekor mala'un pembangang atas ni ilang respect kat lu, aku plak respect lu bro! Cayalah....hahaha

alfonso said...

pendapat aku: tinggal laptop, bawak bateri sebab dalam bateri ade current. kalo pisahkan maybe dapat detect gak. ringan sket.. Nak taw cube beli bende tu cube detect kat laptop yg xde bateri (sape setuju komen aku sile LIKE hahahaha)

ARTIKEL TERDAHULU

NOTIS & PENAFIAN

Sebarang maklumat yang hendak dikongsikan boleh email terus kepada aku di harapanesok@gmail.com.

Artikel yang dipaparkan di blog ini adalah luahan hati aku selaku rakyat Malaysia yang bebas bersuara yang tiada kaitan dengan mana-mana organisasi.

Korang diingatkan supaya tidak membaca artikel di blog ini jika tidak mahu rasa sakit hati, makan hati dan kecelaruan emosi. Jika berlaku perkara yang tidak diingini adalah di bawah tanggungjawab korang.

Aku bukan ustaz kaunseling 3 pagi untuk memulihkan perasaan korang.

LIGA SUPER

LIGA PERDANA