networkedblogs

Bersahabat..

SOKONGAN ONLINE PRU13:
"Setujukah anda BN Menang Besar PRU-13?" Jika setuju sila klik vote "Like" di bawah.

COUNTDOWN KEMENANGAN BESAR BN

Created by DAPATKAN DI SINI

Anwar Perlu 5 Minit Jer Untuk Menipu...

Wednesday, January 2, 2013

Bakal Guru Malaysia Terus Menganggur...Guru Luar Negara Diberi KEUTAMAAN?


Penuntut lepasan IPTA Ijazah Sarjana Muda Pendidikan mengalami masalah pengangguran yang sangat kritikal apabila kira-kira 3000 orang masih tidak mendapat penempatan (Posting) sejak setahun yang lalu..

Aku betul-betul hairan bagaimana KPM buat kerja...aku dimaklumkan semua mahasiswa yang akan mengambil jurusan pendidikan perlu melalui saringan 2 kali temuduga sebelum dibenarkan melanjutkan pengajian di IPG DAN IPTA tempatan....

Depa kata ingin menapis bagi mencari karakter guru dan mahu menyelaras unjuran supaya jumlah bakal guru keluaran KPM tidak berlebihan dan berkurangan...

Tapi apa yang berlaku, hampir setahun menunggu graduan bakal guru ini masih menganggur dan tidak dapat penempatan di sekolah..

Kemana kata-kata yang menyatakan bahawa semua guru yang hendak melanjutkan pengajian dalam bidang pendidikan perlu ditapis bagi mengikut UNJURAN..jika ikut UNJURAN kenapa pula masih ramai yang mengganggur?

Sepatutnya perkara ini tidak berlaku!!!mohon pihak KPM selesaikan isu ini segera!!!!

Masalah unjuran lari tidak mungkin terjadi kerana setiap penuntut ini akan ditaapis dan mengikut unjuran yang telah ditetapkan...jika tidak takkan TPM kesayangan ramai boleh jemput GURU TESL dari luar negara untuk ajar di Malaysia tahun ini?

HE : Kata Rakyat Didahulukan....jangan merosakkan kredibiliti DS NAJIB...

SOKONGAN ONLINE PRU13:
"Setujukah anda BN Menang Besar PRU-13?" Jika setuju sila klik vote "Like" di bawah.


COUNTDOWN KEMENANGAN BESAR BN

Created by DAPATKAN DI SINI

6 comments:

Anonymous said...

harap Kerajaan tapis sebetul2nya bakal2 guru nie..
biarkan yanng btul2 layak jer mengajar..
Jgn biarkan bakal2 guru yang berfahaman songsang dan asik dok ngutuk kerajaan diambil masuk jadi guru..
X psl2 nanti asik berpolitik dari mengajar di sekolah.
Biar Kerajaan ketatkan filter utk diterima jadi guru.
Aku dah menyampah tgk cikgu2 kt sekolah Kerajaan asik dok mengutuk UMNO dan semai politiok kebencian kepada murid2.
Hanya yang terbaik sahaja yg diambil menjadi cikgu.

Mystvearn said...

Dalam ujian kita akan digredkan tahap pencapaian kita...biasanya yg cemerlang ni kita kelaskan kelas pertama.Persoalannya,dari 3000 yg menganggur tu,berapa pencapaian dorang?klu setakat cukup2 makan jer,pastu nk jadi tenaga pengajar,masalah tu pada generasi kita.Lain lah klu mereka2 ni ada skill lain yg boleh diajarkan pada pelajar.Result kena tengok juga...belajar malas,ada hati nk jadi pengajar..puittt!!!

PT said...

sabar tuan..

Anonymous said...

betulla tu ikut unjuran..mula2 tapis ikut spm/Stpm..pastu segala mak nenek kualiti diri masa blajar kat institut/universti..mm..mentaliti apakah ini? masa trima nak blajar..ada tak selidik dlu bidang ni cmne?..skop dia cmne? kerjaya cmne? tu yang jadi nurse tu..ada x jerit2 .provok sana sini nak posting..diorg pon dh tau pasaran kerja cmne skrg..kalau xtau pasaran kerja yg duk asyik cmni..yg dah tau awal2 lagi2 bila dia amik sesuatu kos, dia dh prepare mentaliti nak cari kerja kat ne pas tamat blaja..amik cth nurse sudahla..diorg positif trima hakikat blom sampai rezki..diorg pon nak byar PTPTN gak..

Anonymous said...

mm..gini jela..berdoa bnyak2 mudah-mudahan dapat posting.kena terima dugaan ni..kalau niat nak jadi CIKGU..adalah rezeki tu. Bagi yang teringin nak ambil jurusan pendidikan, fikirkan semula..tetap belajar atau tidak terpulang..yang penting, anda sudah tau terdapat sedikit cabaran untuk penempatan..dan jangan tunding jari pada mana2 pihak bila masih tak dapat posting. fikir sekali..fikir banyak kali..Peace yewww...:)

Anonymous said...

bila umur persaraan dinaikkan.. tu la punca graduan ilang tempat dan terus menunggu.. keputusan menaikkan had umur pencen tidak dikaji dan memandang keperluan graduan.. turut dirasai oleh penjawat awam yg lain apabila sukar utk sah jawatan dan kenaikan pangkat..

ARTIKEL TERDAHULU

NOTIS & PENAFIAN

Sebarang maklumat yang hendak dikongsikan boleh email terus kepada aku di harapanesok@gmail.com.

Artikel yang dipaparkan di blog ini adalah luahan hati aku selaku rakyat Malaysia yang bebas bersuara yang tiada kaitan dengan mana-mana organisasi.

Korang diingatkan supaya tidak membaca artikel di blog ini jika tidak mahu rasa sakit hati, makan hati dan kecelaruan emosi. Jika berlaku perkara yang tidak diingini adalah di bawah tanggungjawab korang.

Aku bukan ustaz kaunseling 3 pagi untuk memulihkan perasaan korang.

LIGA SUPER

LIGA PERDANA