networkedblogs

Bersahabat..

BUAL BICARA #UMNO71 BERSAMA TAN SRI ANNUAR MUSA

Sunday, June 16, 2013

SEKOLAH ISU PBS : SIRI 1 - Sejauh Mana Keberkesanannya?

Artikel ini adalah pembuka bicara...

Sekarang ini merupakan era pasca PRU 13 yang mana menyaksikan Barisan Nasional masih lagi mengekalkan tampuk pemerintahannya...Ternyata kemenangan BN pada PRU 13 ini adalah atas bantuan Melayu, India dan negeri Sabah dan Sarawak...

Masyarakat Cina DAP telah berusaha bersungguh-sungguh untuk tidak menyokong BN tetapi mereka tidak mampu...ini kerana kekuatan Melayu India dan bantuan negeri Borneo sangat mantap bagi menidakkan tsunami Cina DAP.

Dalam kita membicarakan soal sokongan kaum...kita mungkin terlupa yang ada satu kelompok yang merupakan silent majoriti yang hanya menetapkan pilihan mereka di atas kertas sahaja..golongan ini adalah Guru atau CIKGU...

Rata-rata Guru di Malaysia tidak menyatakan dengan jelas ke arah mana aliran politik mereka..tetapi dari maklumat dan risikan yang aku terima..ramai guru telah menyatakan protes dengan mengundi pembangkang kerana masalah bebanan mereka semakin bertambah...

Kalau hendak dihitung GURU paling releks...dapat gaji besar..balik pukul 2...cuti sekolah mereka pun cuti...tapi harus difahami bahawa perkara itu tidak mampu memuaskan kehendak GURU jika mereka terus ditekan dengan perubahan demi perubahan oleh kementerian...

Salah satu contohnya Pentaksiran Berasaskan Sekolah..ramai guru tidak selesa dengan PBS...Di bawah ini aku ingin kongsikan apa yang dikatakan PBS...

Sepanjang aku menjalani pemerhatian..aku dapati antara 8 guru daripada 10 tidak selesa dengan PBS...nantikan artikel seterusnya yang mana aku akan kupaskan mengapa Guru tidak selesa dengan PBS...


Baik bukan PBS ini...tapi apakah Guru Selesa?
HE : Golongan guru tidak akan mempertikaikan usaha kerajaan secara terang-terangan..percayalah...jadi bagi menunjukkan rasa tidak senang maka mereka akan pangkah Pakatan...ini bahaya untuk kerajaan Barisan Nasional....nantikan Siri 2 mengapa PBS tidak disenangi oleh para Guru..dan siri seterusnya ialah tahap keberkesanan PBS kepada pelajar...

4 comments:

Anonymous said...

berbeza guru dulu dan kini...apa alasan pun Melayu sanggup pertaruhkan harga diri dan maruah hanya ketidakselesaan beban tugas. Bahkan kita tau kita pertaruhkan tanah air.

Saya lebih susah kerja..bukan dgn kerajaan. Tapi saya berfikir masa depan anak cucu cicit. Bermcm mcm perkara telah terbongkar. Allah telah tunjukkan di depan mata..Saya dan keluarga bukan jenis taksub boleh dikatakan atas pagar. Melihat moral pakatan dan tunduk ke cina...saya keluarga memilih BN.

Saya juga tidak setuju najib sepenuhnya..tapi saya harus menyelamat siapa..satu org beberapa org atau Bangsa Melayu. Hanya saya berdoa pemimpin Umno yg tidak melihat Melayu wajib diturunkan.

Saya sekeluarga memilih BN utk bangsa Melayu. Seperti Melayu singapura ketika berpihak ke lee kuan yew tidak memikir permainan cina. Termakan janji manis..pemimpin Melayu mereka tidak mampu melawan permainan cina..hasilnya dirasai anak cucu cicit seterusnya.

Ketika itu Melayu singapura ditunggang abis abisan oleh cina. Begitu juga kami merasa perkara yg sama dilakukan dap. Adakah pas mampu atau angguk saja.

Kita tak boleh menafikan Melayu singapura ketika mau keluar dr Malaysia merasa disana telah maju lebih hebat dr Malaysia. Walau tidak tercatat dlm sejarah tapi ramai org tua Melayu di Johor menceritakan keadaan pd waktu itu. Mereka diarahkan keluar segera dr singapura jika tak setuju dgn singapura merdeka dan yg setuju tinggal di sana sehingga kini semakin dipinggirkan.

Perbandingan yg saya lihat dr pengalaman pakcik saya sendiri alami tak ubah seperti org yg mengaku Melayu elit Melayu urban di Malaysia kini sama seperti Melayu singapura ketika mau keluar dr Malaysia. Kerana ketika itu dianggap sana lebih maju dan kita dikata org kg.

Sekarang pakcik saya telah meninggal. Tapi saya sentiasa ingat pesannya jgn percaya cina dan jgn gadaikan Malaysia ke cina. Mungkin ada org tua yg masih hidup yg mengalami sendiri boleh menceritakan keadaan kekecohan dan
kecemasan ketika siingapura mengumumkan keluar dr Malaysia.



Anonymous said...

Anonymous DI ATAS, teriima kasih dengan peringatan dari pihak tuan. semoga tulisan komen tuan dibaca oleh melayu tegar PAS. supaya mereka melihat sesuatu dari sudut realiti dan bukannya dari sudut idealistik semata-mata. ibarat tikus berlagak membaiki labu.

Anonymous said...

Guru relaks? sekolah cuti guru pun cuti? balik kul 2? Tu ko punye cikgu. Sebab tu ko jadi mcm ni...cikgu aku tak. keje keras. dalam kelas, mengajo bersungguh, di padang tak kira cuti, sabtu ahad, bawak budak sekolah gi sukan, camping, koko, mcm2 lagi. bace tulisan ko dah boleh agak ko punye otak..eh..rugi plak aku rase tulis nie utk org mcm ko...

Anonymous said...

ko kate cegu relaks? balik kul 2? skolah cuti cegu cuti? gaji besor? tu ko punye cegu. sbb tu ko jadi mcm ni..cegu aku tak. ngajo besungguh, di padang perkara biase smpai ptg, keje tak kira cuti, sabtu ahad, bwk bdk2 sukan, koko, camping, kelas tambahan malam lg...ape punye org ko nie..tak pernah blajo dgn cegu ker..?

ARTIKEL TERDAHULU

NOTIS & PENAFIAN

Sebarang maklumat yang hendak dikongsikan boleh email terus kepada aku di harapanesok@gmail.com.

Artikel yang dipaparkan di blog ini adalah luahan hati aku selaku rakyat Malaysia yang bebas bersuara yang tiada kaitan dengan mana-mana organisasi.

Korang diingatkan supaya tidak membaca artikel di blog ini jika tidak mahu rasa sakit hati, makan hati dan kecelaruan emosi. Jika berlaku perkara yang tidak diingini adalah di bawah tanggungjawab korang.

Aku bukan ustaz kaunseling 3 pagi untuk memulihkan perasaan korang.

LIGA SUPER

LIGA PERDANA