networkedblogs

Bersahabat..

VIDEO VIRAL MERDEKA KE-60

Friday, September 6, 2013

Perbandingan Harga Dan Pengeluar Minyak Dunia..Kenapa Kita Mudah Ditipu?

Ramai rakyat Malaysia mengatakan buat apa bandingkan harga minyak dengan negara asia tenggara...Kenapa tak bandingkan dengan negara Venezuela?harga minyak mereka hanya 0.03 Sen perliter...

Kenapa tak bandingkan dengan Arab Saudi yang harga seliternya hanya RM 0.50?

Ini semua taktik memporak perandakan pemikiran rakyat Malaysia..tahukan kita banyak lagi negara yang mengeluarkan minyak lebih besar dari Malaysia tetapi menjual harga yang lebih tinggi...

Aku amek contoh di negara China..kerana apa aku bandingkan dengan China?sebabnya kita sedia tahu yang China merupakan sebuah negara yang paling banyak menjalankan urusan perniagaan dan jual beli..

Boleh dikatakan negara barat takut dengan China...jika barat menghasilkan kereta besar dengan harga 800K...China juga mampu hasilkan kereta yang seumpanya tetapi dengan harga jualan yang berkali lebih rendah dari negara barat...

Kalau anda hendak tahu, pembekal dan pemborong di negara China lebih selesa menjual barang mereka dengan berkala besar..walaupun berkala besar namun harganya masih lebih rendah...

Kita buat perbandingan dengan Malaysia...China mengeluarkan minyak 4 juta tong sehari dengan kadart harga RM 4.44...jika hendak dibandingkan dengan Malaysia hanya mengeluarkan 693 Ribu dan menjual dengan harga RM 2.10...

China mengeluarkan minyak lebih banyak dari Malaysia tetapi kenapa harga jualan mereka tinggi?walaupun tinggi, urusan jual beli dengan negara China tetap masih rendah jika hendak dibandingkan dengan kadar harga di Malaysia..

Jawapannya ialah kerana pemborong dan pembekal di Malaysia yang majoritinya orang Cina telah bersepakat untuk mengenakan harga yang tinggi jika harga minyak naik..kenaikan harga minyak tak adalah menjangkaui harga jualan di China...

Peniaga,pembekal dan pemborong Cina di Malaysia tidak kisah jika harga minyak naik..mereka senang jer...akan gunakan kenaikan harga minyak sebagai alasan untuk menaikkan harga barang di Malaysia...

Bagaimana pula jika harga minyak di Malaysia turun?adakah pemborong dan pembekal yang majorti masyarakat Cina akan menurunkan harga?

Jawapannya belum pernah terjadi...malah jika harga minyak tak naik pun mereka akan gunakan taktik sembunyikan bekalan makanan untuk beri tekanan menaikkan harga sesuka hati...

Malah mereka ini akan mencuri kesempatan menaikkan harga di musim-musim perayaan...

Tapi berapa ramai yang sedar akan hal ni?bila harga barang naik je terus kita salahkan kerajaan 100%...sebenarnya tidak...yang bertanggungjawab menaikkan harga sesuka hati ialah golongan pembekal pemborong dan pengilang..kita yang golongan pengguna ni hanya diperbodohkan sahaja..bila harga naik terus percaya berpunca daripada kenaikan harga minyak...

HE : Bukalah minda...jangan mudah percaya kenaikan harga barang di pasaran berpunca daripada kenaikan harga minyak 100%...jika ini dijadikan alasan..jika harga minyak turun..harga barangan juga perlu turun..tetapi ini tidak berlaku...apa kata anda?

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

1 comment:

ocj2020 said...

Siape yang tak nak duit? tak kira peniaga cina...melayu...india,,,harga dah naik tak akan di turunkan lagi

Mengapa kerajaan tidak mengawal harga jualan gerai dan restoran??????

ARTIKEL TERDAHULU

NOTIS & PENAFIAN

Sebarang maklumat yang hendak dikongsikan boleh email terus kepada aku di harapanesok@gmail.com.

Artikel yang dipaparkan di blog ini adalah luahan hati aku selaku rakyat Malaysia yang bebas bersuara yang tiada kaitan dengan mana-mana organisasi.

Korang diingatkan supaya tidak membaca artikel di blog ini jika tidak mahu rasa sakit hati, makan hati dan kecelaruan emosi. Jika berlaku perkara yang tidak diingini adalah di bawah tanggungjawab korang.

Aku bukan ustaz kaunseling 3 pagi untuk memulihkan perasaan korang.

LIGA SUPER

LIGA PERDANA