networkedblogs

Bersahabat..

LAGU CERITA KEBENARAN SEMPENA HARI LAHIR PM, NAJIB RAZAK

Saturday, March 19, 2016

@SPRMMalaysia Begitu Pantas Tangani Kes Rasuah Penjawat Awam..Rakyat Juga Mahu Tuduhan Rasuah #LGE Ditangani Secepat Mungkin!!!



Begitu pantas SPRM buat kerja menangani kes penjawat awam yang terlibat rasuah..dalam masa 2-3 hari sahaja sudah ada tangkapan dibuat..itu kita sebagai rakyat kena puji dengan sikap efektif SPRM..sehinggakan hari Sabtu pun buat PC..

Tetapi!rakyat mula melihat apakah tindakan SPRM ini hanya bersikap double standard...sebelum kes baru ini diumumkan SPRM telah menerima aduan salahgunakuasa Guan Enga berkenaan pembelian rumahnya yang lebih rendah daripada harga pasaran...

Perlu diingat Guan Eng hanyalah penjawat awam yang berkhidmat sebagai Ketua Menteri..dia tetap tidak terkecuali daripada undang-undang Malaysia...

Guan Eng boleh katakan terpulang kepada individu berkenaan mahu menjual harga rumah kepadanya berapa sekali pun..perlu diingat..dalam mana-mana hartanah..tidak ada hartanah akan turun harga kecuali bencana alam..alasan harga rumah murah sebab tidak ada kolam renang memang tak boleh pakai..apa tidaknya...harga semasa RM 6.5 juta dan dibeli hanya dengan RM 2.8 juta lebih murah sebanyak RM 3.7 Juta dari harga pasaran..apakah nilai itu menurun kerana ketiadaan kolam renang bernilai RM 3.7 juta?

Bagi Guan, dia mungkin akan mengatakan keputusan melulus dan menukar status tanah dari rumah kos rendah (disebut sebagai "tanah tersebut") kepada projek komersial dan di awardkan kepada  syarikat (yang di katakan ada kaitan dengan pemilik rumah) telah diluluskan oleh exco kerajaan negeri dan bukan beliau sendiri..

Dengar kata LGE telah memberi alasan bahawa keputusan menjual tapak PPR Tman Manggis kepada KLIDC telah dibuat Lembaga Tender yang dipengerusikan Datuk SS dan bukannya dia...

Sebenarnya untuk kes yang lebih kurang sama seperti Dr Khir Toyo, beliau juga pernah mengatakan bahawa bukan MB yang meluluskan extention dan pengurangan Bon tetapi pengurusan PKNS..alasan ini merupakan alasan yang lemah..

Apa yang rakyat mahu ialah SPRM perlu bertindak LINCAH bagi menjaga kredibiliti mereka..jangan nanti rakyat pandang serong keupayaan Suruhanjaya tersebut...

Jika hari Sabtu SPRM boleh buat PC..kita tunggu berapa kali SABTU lagi kes LGE selesai..,tik tok..masa berlalu!

Kita tak mahu rakyat memandang serong terhadap SPRM seperti gambar di atas..

7 comments:

Ah Fat said...

Cibai lu bloger.itu rumah CM punya mau beli dia punya suka.you kasi setle Najib 1MDB laaa!

Anonymous said...

Cibai lu Ah Fat, ini rumah blog harapan baru, blogger punya suka la apa dia mau tulis... lu pergi sibukkan bontot guan eng nak duduk sebelah sel nuar je cukup la...

Ah Fat said...

Kanasai lu baca!

Kenyataan Akhbar Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng Di Komtar, George Town Pada 19.3.2016.

Saya mengalu-alukan kenyataan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Pulau Pinang semalam akan menyiasat dakwaan bahawa pembelian rumah banglo saya di Pulau Pinang melibatkan amalan rasuah berkaitan dengan penjualan sekeping tanah di Taman Manggis oleh kerajaan negeri Pulau Pinang.

Sungguhpun respons SPRM begitu cepat sekali berbanding dengan kes-kes lain, saya akan berikan kerjasama penuh kepada SPRM. Saya ingin menggesa SPRM untuk segerakan siasatan kerana yakin bahawa tidak ada sebarang unsur amalan rasuah, dalam isu pembelian rumah saya yang cuba dikaitkan dengan penjualan tanah kerajaan negeri di Taman Manggis.

Dakwaan ini adalah satu fitnah jahat dan serangan politik kotor oleh pihak lawan berdasarkan 5 faktor di bawah:-
1. Pembelian rumah saya sebanyak RM2.8 juta dibiayai oleh pinjaman bank sebanyak RM2.1 juta dan baki wang tunai RM700,000 daripada elaun pendapatan saya sebagai Ketua Menteri dan wakil rakyat;
2. Penjualan tanah kerajaan negeri dijalankan dengan tender terbuka dan pembeli dipilih berdasarkan tawaran harga yang paling tinggi;
3. Jawatankuasa Tender Negeri tidak dipengerusikan oleh saya dan mematuhi semua peraturan kerajaan negeri yang ditetapkan.
4. Penjual rumah kepada saya tidak terlibat dengan syarikat yang memenangi tender tanah kerajaan negeri, bukanlah pemegang saham ataupun ahli lembaga pengarah.
5. Ketua Bahagian UMNO Bagan Shaik Hussein Mydin pada 19 Ogos 2015 telah meminta maaf secara lisan kepada saya di depan Hakim Mahkamah Tinggi sebanyak dua kali, dan menarik balik kenyataan fitnah di mahkamah bahawa saya terima wang rasuah daripada pembeli tanah kerajaan negeri tersebut.

Adalah menghairankan bahawa SPRM Pulau Pinang menyatakan bahawa SPRM pernah menjalankan siasatan sebelum ini berkaitan penyewaan rumah oleh saya pada 2009. Sekiranya begitu, mengapakah SPRM tidak membuat pengumuman kepada orang awam sejak 2009 bahawa ia tidak berasas? Saya tidak pernah disoalsiasat oleh SPRM berkaitan dengan penyewaan rumah saya sebanyak RM5,000 sebulan sebelum saya membelinya.

Jelas sekali, SPRM telah menjalankan siasatan sepanjang masa terhadap saya begitu sekian lama tanpa pengetahuan saya, dan hasilnya ialah tidak ada sebarang tindakan diambil(cause of action) ke atas saya. Saya menunggu siasatan baru oleh SPRM berkaitan dengan pembelian rumah saya, dengan penuh keyakinan bahawa ia akan dibuktikan sebagai sesuatu fitnah oleh musuh politik kerana kerajaan negeri mengamalkan pentadbiran bersih sehingga dipuji oleh Transparency International atas pelaksanaan sistem tender terbuka.

LIM GUAN ENG

Matahari Omar said...

Cina Dap dah tak ada modal lain..kes 1MDB dan 2.6 billion sudah selesai turun naik mahkamah dan satu dunia pun dah tau tapi merka dah kekurangan idea asyik mengulang perkara beribu kali.

Matahari Omar said...

Cina Dap dah tak ada modal lain..kes 1MDB dan 2.6 billion sudah selesai turun naik mahkamah dan satu dunia pun dah tau tapi merka dah kekurangan idea asyik mengulang perkara beribu kali.

Matahari Omar said...

Cina DAP dah tak ada modal lain dan dah tak ada idea lagi asyik nak spin cerita yg sama beribu kali nak serang 1MDB dan 2.6 billon walau pun sudah selesai di mahkamah dan satu dunia dah tahu.

Matahari Omar said...

Cina DAP dah tak ada modal lain dan dah tak ada idea lagi asyik nak spin cerita yg sama beribu kali nak serang 1MDB dan 2.6 billon walau pun sudah selesai di mahkamah dan satu dunia dah tahu.

ARTIKEL TERDAHULU

NOTIS & PENAFIAN

Sebarang maklumat yang hendak dikongsikan boleh email terus kepada aku di harapanesok@gmail.com.

Artikel yang dipaparkan di blog ini adalah luahan hati aku selaku rakyat Malaysia yang bebas bersuara yang tiada kaitan dengan mana-mana organisasi.

Korang diingatkan supaya tidak membaca artikel di blog ini jika tidak mahu rasa sakit hati, makan hati dan kecelaruan emosi. Jika berlaku perkara yang tidak diingini adalah di bawah tanggungjawab korang.

Aku bukan ustaz kaunseling 3 pagi untuk memulihkan perasaan korang.

LIGA SUPER

LIGA PERDANA